بررسی فضاسازی در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
نویسندگان
چکیده
در این پژوهش برآنیم تا عنصر فضاسازی را در منظومه ی داستانی خسرو و شیرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بدین منظور چهار موضوع از جمله فضای آغاز داستان، فضاسازی شخصیتی، رویدادی و مکانی را گزینش کرده ایم تا با استفاده از نشانه های زبانی و تصویری که در تداعی و القای مضمون مطرح شده در هر داستان نقش دارند، هنر نظامی را در زمینه ی فضاسازی نشان دهیم. نظامی برای هر یک از قسمت های داستان خود فضاهای مناسبی را خلق می کند؛ به گونه ای که کاملاً مطابق با همان بخش از داستان هستند و از ابتدا، ذهن خواننده را سامان می بخشد و به خوبی هدایت می کند. از هنرنمایی های او در فضاسازی داستان، انتخاب و چینش صحیح واژگان است؛ یعنی با استفاده از واژگان و ترکیبات مرتبط با حوادث، تصاویر خاصی ایجاد می کند که فهم و دریافت خواننده را از داستان می افزاید و برخلاف هنجارهای معمولی زبان و با قدرت تخیل، احساس و عاطفه، حتی ابتدایی ترین سخنان را به شکلی شگفت انگیز و متفاوت نمایان و برجسته می سازد.
منابع مشابه
بررسی فضاسازی در منظومهی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
در این پژوهش برآنیم تا عنصر فضاسازی را در منظومهی داستانی خسرو و شیرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بدین منظور چهار موضوع از جمله فضای آغاز داستان، فضاسازی شخصیتی، رویدادی و مکانی را گزینش کردهایم تا با استفاده از نشانههای زبانی و تصویری که در تداعی و القای مضمون مطرحشده در هر داستان نقش دارند، هنر نظامی را در زمینهی فضاسازی نشان دهیم. نظامی برای هر یک از قسمتهای داستان خود فضاهای...
متن کاملنقد تحلیلی - تطبیقی منظومه ی«خسرو و شیرین» و«لیلی و مجنون» نظامی گنجوی
یکی از انواع ادبی معروف و گسترده در زبان فارسی، ادبیّات غنایی است. دورهی کمال اشعار غنایی نیز در زبان فارسی از قرن چهارم آغاز گردیده است. در ادب پارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از مثنوی های عاشقانه نیز رواج دارد. اصولاً داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. عنصری در قرن پنجم چند داستان و از جمله«وامق و عذرا» را به نظم کشی...
متن کاملعنصر کشمکش در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
چکیده حکیمنظامی در ادبیات فارسی به عنوان شاعر داستانسرا، یگانه استاد صاحب سبک، در این عرصه است که سکّه ی فرمانروایی بر این شیوه ی خاص تاکنون به نام او زده شده است. از آنجا که داستان یکی از مهمترین انواع ادبی در ادبیات نوین ملل جهان است، بررسی آثار نظامی از آن بخشهای معدود ادب کهن فارسی است که امروزه مورد اقبال بسیاری از ادب دوستان قرار گرفته است. در میان آثار داستانی نظامی اکثر اهل ادب، من...
متن کاملمقایسه ی سیر رواییِ منظومه های خسرو و شیرین نامی اصفهانی و نظامی گنجوی
خسرو و شیرین دومین منظومه از خمسهیِ میرزامحمدصادق نامی اصفهانی (1204ق) است که به تقلید از خسرو و شیرین نظامی سروده شده است. این اثر ضمن داشتنِ موضوع و درونمایهیِ مشترک و نیز وزن و قالب یکسان، موارد افتراق گوناگونی با نظیرهی خود دارد. تعداد ابیات خسرو و شیرینِ نامی تقریباً 14 23'>اثر نظامی است و حذف بسیاری از حوادث و صحنهها، از گیرایی و کشش داستان کاسته است. نامی در روایت خود، در بسیاری از...
متن کاملنقد تحلیلی - تطبیقی منظومه ی«خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی
یکی از انواع ادبی معروف و گسترده در زبان فارسی، ادبیّات غنایی است. دورهی کمال اشعار غنایی نیز در زبان فارسی از قرن چهارم آغاز گردیده است. در ادب پارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از مثنوی های عاشقانه نیز رواج دارد. اصولاً داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. عنصری در قرن پنجم چند داستان و از جمله«وامق و عذرا» را به نظم کشی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله ی مطالعات ادبیات رواییجلد ۱، شماره ۲، صفحات ۶۶-۵۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023